Określenie potrzeb

Dlaczego to szczególnie istotne ?

Na system telefoniczny składają się poszczególne części:

  • sprzęt (obudowa, karty)
  • licencje (dostęp do zakupionych usług)
  • peryferia (aparaty, taryfikacja, przystawki)

Są dwie drogi zbudowania/dobrania potrzebnego systemu:
Pierwszy to złożenie z "klocków" typowo indywidualnego sprzętu czyli zakup osobno wymaganych kart i licencji.
Drugi to wybranie jednego z promocyjnych zestawów. Zestawy takie mają z góry określone parametry. I to jest minus. Plus to cena która wynosi około 50-60 % tego samego zestawu złożonego według pierwszej metody. Zdarzają się jednak często sytuacje, że promocyjny zestaw który przewyższa potrzeby klienta jest tańszy od dobranego pod indywidualne potrzeby.

Określenie potrzeb polega więc na wnikliwej analizie nie tylko aktualnych potrzeb, ale także prawdopodobnych w najbliższej przyszłości wymagań. Dotyczy to głównie ilości portów wewnętrznych.

Przykład:
Mam dwa łącza ISDN 2B+D, dwie linie analogowe i potrzebuję 12 portów wewnętrznych.

Sytuacja od razu nakierowywuje nas na zestaw OmniPCX 12 który posiada właśnie 8 portów wewnętrznych analogowych, 4 porty wewnętrzne cyfrowe, 4 dostępy ISDN i 4 PSTN. Nistety konieczność zainstalowania dodatkowej chociażby jednej lini wewnętrznej będzie się wiązała z wymianą całej centrali ponieważ tani, mały zestaw OmniPCX 12 zbudowany na bazie obudowy S posiadającej tylko 3 sloty, nie ma możliwości dołożenia dodatkowej jakiejkolwiek karty.

 

 Główne parametry które określają dobór systemu:

  • liczba linii wewnętrznych analogowych (możliwość podłączenia dowolnego aparatu analogowego)
  • liczba linii wewnętrznych cyfrowych (wyłącznie dla bardziej funkcjonalnych aparatów cyfrowych Alcatel)
  • liczba i typ głównych łączy od operatora
  • liczba i typ dodatkowych łączy jakie chcą Państwo wykorzystać do połączeń (bramki GSM, bramki VoIP)